Käyttöauto

Led-valaistu autotalo on Pori Energian pitkäaikainen asiakas.

Käyttöauto Oy:n uusi Volkswagenin konseptilla valmistunut autotalo avattiin marraskuussa Porin Herralahdessa.

Käyttöauto Oy:n uusi Volkswagenin konseptilla valmistunut autotalo avattiin marraskuussa Porin Herralahdessa. Autotalo suunniteltiin ja toteutettiin valaistusta myöten Volkswagenin Saksan pääkonttorin hyväksymien mallien mukaan. Kiinteistön lämmitysmuodoksi on valittu kaukolämpö

– Käyttöauton Porin toimitilan valaistusratkaisut toteutettiin kokonaan led-valoilla. Tämä tuo hyvän valon lisäksi myös selvää energiatehokkuutta. Led-valaistus on perinteiseen valaistukseen nähden energiatehokkaampaa ja tulee säästämään energiakustannuksia vähintään 30 prosentin luokkaa, sanoo uuden autotalon valaistuksen toimittanut GreenLed Oy:n myyntijohtaja Vesa Vähänen.

Led-valojen viime aikojen tekninen kehitys on ollut niin nopeaa, että ledien merkitys energiatehokkaana valaistusmuotona kasvaa jatkuvasti, Vähänen sanoo. 

– Haluamme uusien toimitilojen kautta tarjota porilaisille asiakkaillemme entistä parempaa ja laadukkaampaa palvelua. Herralahden uuteen autotaloon siirtyi uusien Volkswagen henkilö- ja pakettiautojen myynti sekä vaihtoautomyynti. Rakennuksen toisessa kerroksessa toimii myös lounasravintola ja kahvila, joka palvelee muitakin kuin Käyttöauton asiakkaita ja henkilökuntaa. Uusien autojen säilytystä varten on Volkswagen-myymälän katolle rakennettu katettu parkkihalli. Huollon ja varaosien tilat säilyvät toistaiseksi entisellään.

Tänään Käyttöauto on kasvava perheyritys, jossa työskentelee 550 autokaupan ammattilaista 13 toimipisteessä 11 eri paikkakunnalla. Yritys edustaa yli 20 automerkkiä Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja Satakunnassa. Käyttöauto myi vuonna 2011 kaikkiaan noin 13 000 ajoneuvoa, ja sen liikevaihto samana vuonna oli 288 miljoonaa euroa. Satakunnan toimipisteissä työskentelee noin 50 Käyttöauton työntekijää.

Käyttöauton Porin ja Rauman toimipisteitä vetävän aluejohtaja Pekka Heinilän mukaan satakuntalainen autokauppa ei eroa muun maan tavasta tehdä autokauppaa.

– Taloudellisesti vaikeimpina aikoina ihmiset ostavat varovasti ja silloin korostuvat vanhat ja vahvat merkit. Ostopäätöksissä korostuu esimerkiksi jälleenmyyntiarvo. Taloudellisesti hyvinä aikoina ollaan valmiimpia kokeilemaan myös uutuuksia.

– Ammattitaitoiset huolto- ja varaosapalvelut, monipuoliset oheispalvelut ja osaava henkilökunta tekevät Käyttöautosta enemmän kuin pelkän autokaupan. Oheispalvelujen tarkoitus on helpottaa autoilijan arkea ja tehdä tiloistamme niin viihtyisiä että tänne voi poiketa muutenkin kuin autoa ostamaan, Heinilä korostaa.