Pitkät työmatkat hurahtavat sähköautolla
Leea Pennanen-Sallin ja Olli-Pekka Sallin sähköauto latautuu reissuilla pariskunnan kahvitauon aikana. Kuva Veera Korhonen.
Sähköautojen latauspisteet ympäri Suomea ovat tulleet tutuiksi Olli-Pekka Sallille ja Leea Pennanen-Sallille. He ovat sähköautoilleet aktiivisesti jo parin vuoden ajan. Kauppakeskuksissa auton saa usein ladata ilmaiseksi, mutta hitaammin. Pikalaturilla latauksen saa parissa kymmenessä minuutissa.
Sähköautoilu on tänä päivänä helpompaa kuin kolmisen vuotta sitten. Latauspisteitä on paljon enemmän kuin Olli-Pekka Sallin ja Leea Pennanen-Sallin hankkiessa ensimmäisen sähköautonsa, Nissan Leafin. Auto on ahkerassa käytössä, sillä Pori–Tampere- tai Pori–Helsinki-väliä tulee ajettua päivittäin. Sallit ovat aktiivisia sähköautoharrastajia, joilla on kokemusta tapahtumien järjestämisestä. Tänä kesänä he ovat mukana myös Satakunnan Museon koordinoimassa sähköautotapahtumassa.
Latauskortilla virtaa autoon
Sähköauton käyttö eroaa polttomoottoriauton käytöstä siinä, että autoa ladataan aina, kun se on parkissa. Töissä ja kotona auto saa latautua rauhassa hitaassa latauksessa. Käytännössä auton lataaminen on yhtä helppoa kuin kännykän: latausjohto kiinni kohteeseen ja kiinnitys pistorasiaan.
– Pikalataus kestää kahvitauon verran, 15–30 minuuttia, riippuen akun varauksesta. Helsinkiin ajaessa tulee kaksi latausta, Tampereelle pääsee kotilatauksella. Jos Forssa saisi pikalaturin, Helsinkiin mennessä pysähdyksiä olisi vain yksi. Kaupunkiajossa latausta ei tarvita kuin viikoittain, Salli kertoo.
Ilmaisia ja maksullisia latauspisteitä löytyy ympäri Suomea. Maksaminen onnistuu esimerkiksi Virtapisteen latauskortilla tai avaimenperällä. Myös kännykän sovelluksella voi ladata autonsa.
– Avaimenperälataus on kätevin ja nopein. Maksu menee suoraan tililtä. Vaikka iso osa latureista tarjoaa lataussähkön ilmaiseksi, maksullisen lataussähkön suhteellinen edullisuus on vienyt kiinnostuksen etsiä ilmaisia pikalatureita.
Auton lataus pikkurahalla
Polttoainekustannuksiin verrattuna lataussähkön kustannus on pieni: yksi lataus maksaa muutaman euron. Isoilla kilometreillä säästö on merkittävä.
– Kun säästän polttoainekuluissa, voin ajaa uudemmalla autolla, Salli huomauttaa.
Porissa on kolme nopeaa latauspistettä: Tikkulassa, lentoasemalla ja Auto-Palin Mikkolassa. Hitaita latauspisteitä on tullut lisää kauppakeskuksiin. Itäpuistosta ja Karjarannasta löytyy Pori Energian latauspisteet. Hidasta latausta tarvitaan vain, kun auto seisoo useita tunteja parkissa.
– Pitkillä matkoilla kaipaa täydellisempää pikalatausverkostoa. Kyse ei ole määrästä, vaan sijoittelusta. Muutama lisäys antaisi huomattavasti vapautta reittivalintaan.
Sähköauto on huoltovapaa ja vaihteeton ekoteko
Kun työmatkaan kuluu paljon kilometrejä, on sähköauto viisas valinta päästöjen ja säästöjen kannalta. Olli-Pekka Salli päätyi sähköauton hankintaan, koska hänelle kertyy vuodessa noin 60 000 kilometriä mittariin.
– Se pisti omantunnon kolkuttamaan bensankulutuksen suhteen ja kirvoitti ajatuksen vaikuttaa päästöjen vähentämiseen.
Pitkän matkan ajajalle Salli suosittelee esimerkiksi Nissania, Zoeta ja Huyndain Ionic-mallia. Nissan Leaf sopii hyvin sadan kilometrin työmatkoille ja kaupunkiajoon.
Teksti: Suvi Hirvi
Julkaistu 3.8.2018