Energiayhteisöt
Energiayhteisö on yhteenliittymä, jossa yhteisön jäsenet jakavat oman sähkön tuotannon hyötyjä toistensa kanssa.
energiayhteisön tarkoitus
1.1.2023 alkaen muun muassa taloyhtiöt voivat hyödyntää pientuotantoa asukkaidensa sähkölaskujen pienentämiseen. Energiayhteisössä saman liittymispisteen takana yhteisesti tuotettu energia jaetaan laskennallisesti energiayhteisön jäsenille heidän ilmoittamiensa yhteisön jakosuhteiden mukaisesti.
Energiayhteisössä esimerkiksi taloyhtiön aurinkopaneeleilla tuotettua sähköä voidaan käyttää myös asunnoissa, kun aiemmin sitä voitiin käyttää ainoastaan kiinteistösähkönä. Mikäli energiayhteisön omasta tuotannosta jää sähköä yli, se myydään sähkömarkkinoille.
Energiayhteisöä perustettaessa taloyhtiö tai muu yhteenliittymä sopii, miten itse tuotettu sähkö jaetaan. Oman sähköntuotannon osuus jaetaan ja hyvitetään yhteisön jäsenille. Omalla tuotannolla pienennetään sähkölaskua arvonlisä- ja sähköveroineen.
Energiayhteisön perustaminen on maksutonta.
Ota yhteyttä ja kysy lisää asiantuntijoiltamme.
kuinka energiayhteisö perustetaan – esimerkkinä taloyhtiö
Taloyhtiö tekee päätöksen aurinkosähköjärjestelmän hankkimisesta ja energiayhteisön perustamisesta
Energiaratkaisun toimittaja tekee asennuksen ja ilmoittaa meille tuotannon liittämisestä jakeluverkkoon
Taloyhtiö tekee sopimuksen sähkön myymisestä valitsemansa sähkönmyyjän kanssa
Annamme sähköntuotantolaitteistolle kytkentäluvan, jonka myötä voimalaitos voidaan ottaa käyttöön
Taloyhtiön perustaman energiayhteisön edustaja ja verkkoyhtiö allekirjoittavat sopimuksen, jossa sovitaan sähköenergian jakamisesta energiayhteisön jäsenten kesken
Perustamme energiayhteisön kahden viikon kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta
Energiayhteisössä voidaan nyt nauttia itse tuottaman energian hyödyistä
